Absintmerken

Eichelberger Absinth 68% (na 3 jaar wachten)

Barski (03/05/08 om 21:48:31):

Het werd hoog tijd dat ik weer eens een review schreef en van de Eichelberger kon ik er op dit forum nog geen van vinden. Ik heb een paar maanden geleden met dank aan onze roodharige vriend Zenzero een fles in Duitsland weten te bemachtigen.  Op de achterkant staat het volgende:

[color=Green]Sonderausgabe 2005

Nach enem Rezept von Deep Forest
Erste Charge 20/60[/color]

Het is een fles uit eerste batch van Deep Forest die in de Eichelberger distilleerderij een eigen recept omtoverde tot een prima absint. Voor de meer geïnteresseerden: de gebruikte ketel is een compacte Holstein kolomketel. Niet de meest geschikte ketel voor het maken van absint.



Nu leven we inmiddels alweer 3 jaar later en het werd tijd dat deze fles geopend werd. Bij het openen van de fles valt al direct op dat er veel te ondekken valt in de Eichelberger Absinth. AIn de geur is het anijs die de boventoon voert met direct daaronder een heel scala aan geuren die goed op elkaar zijn ingewerkt en feitelijk naar voren treden als één geur. Een klein slokje puur is voor mijn smaakpapillen toch teveel van het goede. Ik vind de Eichelberger scherp en gelijktijdig dropachtig.

Die scherpe smaak verdwijnt niet helemaal, ook niet na het toevoegen van 4 delen water. De troebeling is uitstekend en de kleur is melkwit met een kleine hint groen. Nu vind ik kijken na absint minder interessant dan het drinken dus ik neem een paar slokken. De smaak is wat droog. Volgens mij komt dat door de overdaad aan anijs. Ook de venkel is voldoende aanwezig. Direct na die twee smaken komt de alsem. Het geheel is niet helemaal in balans en ik mis eigenlijk ook het een en ander. In de geur zit citrus van, naar ik vermoed sinaasappel, maar deze is maar moeilijk te bespeuren. Dat is wellicht het grote manko van deze absint, de geur belooft meer dan de drank kan waarmaken.  Is dit een slechte absint? Het antwoord is nee, maar echt geweldig is hij ook niet. Eerlijk gezegd snap ik de reacties van de leden van absinth-guide.de alleen omdat ik weet dat de distillateur uit eigen gelederen komt. Ik zou deze absint 3,5 uit 5 sterren geven. Ik zal jullie hiermee moeilijk gedoe besparen met flauwe puntenlijsten. Het rapportcijfer is gewoon een 7+ en dan hou ik er rekening mee dat deze absint de tijd heeft gehad om te rijpen.

 

Zenzero (03/05/08 om 23:15:50):

Het is niet rood overigens, vriend, maar van kleurenblindheid heb jij niet als enige last, dus niet getreurd.

 

Helfrich (03/09/08 om 18:59:36):

Ik heb die Eichelberger nooit heel veel bijzonders gevonden. Het is een goede absint, maar niet echt een knaller, vind ik. Eichelberger kwam op mij over als een product dat met middelmatige kruiden en zonder noemenswaardige fouten is gestookt. Mijn fles is nog steeds niet leeg, na twee of drie jaar.

 

Absintmerken